Warsztaty Technik Scenicznych // realizacja dźwięku i światła

Czarna grafika z pomarańczowymi napisami. W centrum zdjęcie przedstawiające mężczyznę przy konsoli.

Spróbuj swoich sił w reżyserce!

Ruszamy z dwoma cyklami warsztatów technik scenicznych pod okiem doświadczonych realizatorów dźwięku i światła. Warsztaty będą odbywały się w wybrane weekendy od marca do czerwca i składać się będą z trzygodzinnych bloków poświęconych osobno pracy realizatora dźwięku i światła.

Zajęcia zostały pomyślane tak, aby przygotować cię od podstaw do samodzielnego prowadzenia spektakli i innych wydarzeń w teatrze. Możesz zatem wziąć udział w obu cyklach, ale istnieje także możliwość zapisania się tylko na jeden blok, np. związany z dźwiękiem lub wzięcia udziału w pojedynczym warsztacie.

Zapisy: komunikacja@scenarobocza.pl – w odpowiedzi zwrotnej otrzymasz od nas dane do zapłaty.

Maksymalna liczba uczestników to 6 osób. O dostaniu się na warsztaty decyduje kolejność wpłat.

Warsztaty skierowane są do osób od 16 roku życia.

Harmonogram warsztatów
WEEKEND 1 DZIEŃ 1

29.03 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. podstawowe zagadnienia z zakresu akustyki jako zagadnienia fizycznego;
2. historia urządzeń i omówienie, na czym aktualnie pracuje się z dźwiękiem w teatrze;
3. na czym polega praca dźwiękowca w teatrze i na co zwracać uwagę przygotowując i realizując dźwiękowo spektakl;
4. co to jest rider techniczny i dlaczego jest bardzo ważny.

29.03 | 15:00-13:00 | realizacja światła

1. podstawowe zagadnienia na temat prądu – teoria, prąd stały, prąd zmienny, bezpieczeństwo (z prądem, stroboskopy, drabina), rodzaje żarówek, dioda led, dimmery;
2. krótka historia protokołu DMX i co go poprzedzało, wady i zalety, rodzaje połączeń;
3. kanały 8 bitowe i 16 bitowe, czemu w teatrze jest to bardzo ważne (pozycje);
4. co to jest rider techniczny i dlaczego jest tak bardzo ważny.

WEEKEND 1 DZIEŃ 2

30.03 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. eksperymenty z mikrofonami;
2. jak połączyć ze sobą mixer i głośniki;
3. różne zastosowania tych urządzeń;
4. podstawowe typy kabli.

30.03 | 15:00-18:00 | realizacja światła

1. rodzaje reflektorów żarowych, alternatywy ledowe, różnice między nimi, widmo światła widzialnego i niewidzialnego, CRI, głowy i urządzenia wieloelementowe;
2. nowinki i porównanie ze starszymi modelami – co kiedyś zachwycało, czemu teraz się od nich odchodzi i co jest planowane w przyszłości;
3. porównanie świateł teatralnych z filmowymi i “eventowymi”, gdzie zastosowania się pokrywają a gdzie rozjeżdżają.

WEEKEND 2 DZIEŃ 1

26.04 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. szczegółowe omówienie urządzeń, którymi dysponujemy w teatrze, porównanie ich z technikami
estradowymi, ze świata filmu i próba ich połączenia;
2. trudności i zagwozdki w pracy realizatora dźwięku i sposoby ich rozwiązywania;
3. przygotowanie do pracy na przykładzie spektaklu „Spójrz na mnie”.

26.04 | 15:00-18:00 | realizacja światła

1. integracja scenografii;
2. w jaki sposób dobrze wykonana/przygotowana instalacja skraca czas montażu i jakich metod się do tego używa;
3. zaprezentowanie przykładów ze spektaklu “Nasza Racja” – dlaczego światła zostały zrealizowane w taki sposób, jak można byłoby je usprawnić i dlaczego.

WEEKEND 2 DZIEŃ 2

27.04 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. porównanie i omówienie kilku riderów technicznych i stworzenie własnego;
2. omówienie, podpinanie i konfiguracja urządzeń multimedialnych;
3. omówienie połączeń niesymetrycznych i symetryzacja ich za pomocą DI BOXa.

27.04 | 15:00-18:00 | realizacja światła

1. dym i relacja z rekwizytem;
2. “motywy” i przyjęte standardy typu “noc”, przestawianie scenografii, teatr cieni, skojarzenie kolorów.

WEEKEND 3 DZIEŃ 1

17.05 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. zapoznanie z mikrofonami bezprzewodowymi – typy mikrofonów bezprzewodowych, konfiguracja, dostrajanie, dobieranie właściwych typów do pracy;
2. oprogramowanie przy pracy w teatrze;
3. efekty dźwiękowe, ich rodzaje i zastosowanie w praktyce.

17.05 | 15:00-18:00 | realizacja światła

1. pozycjonowanie i bezpieczne wieszanie świateł, kiedy świeci się od tyłu, od boku i od przodu albo wszystkie naraz;
2. oświetlanie aktorów / muzyków i co można poradzić bez kompromisów w poziomie ich widoczności.

WEEKEND 3 DZIEŃ 2

18.05 | 10:00-13:00 | realizacja dźwięku

1. omówienie, co to są miksery cyfrowe, jak są zbudowane, jakie możliwości stwarza praca z nimi;
2. omówienie procesorów dynamicznych, ewualizacji i procesorów efektów w mikserze cyfrowym, porównanie tego z analogowymi rozwiązaniami.

18.05 | 15:00-18:00 | realizacja światła

1. ekrany i projekcje, co daje nam wideo, co nam zabiera, jak pozycjonować ekrany;
2. dla przykładu spektakl “Migotanie” Anny Nowickiej, reżyseria światła Aleksandr Prowaliński;
3. inne przykłady realizacji świateł, “Elizabeth Costello” reż. Aleksandra Bielewicz Teatr Polski w Szczecinie, “Arytmia” grupa Połowisko teatru Kana w Szczecinie, “Totentanz Circus “Fundacji Antygrawitacja” reż. Łukasz Kowalski jako widowisko plenerowe, (nasza) “Nasza Racja” w kontekście wychodzenia z sali (granie w Gdyni), “Sit Down Tragedy” teatru Kana w Szczecinie.

WEEKEND 4 DZIEŃ 1

28.06 | 10:00-13:00 | realizacja światła

1. przygotowanie do próby spektaklu;
2. jak wygląda praca z aktorem, na co powinniśmy zwracać uwagę;
3. próba z aktorami i pozostałą techniką.

28.06 | 15:00-18:00 | realizacja dźwięku

1. co to jest “cue” i dlaczego sprawia, że praca jako świetlik potrafi być trudna;
2. możliwości automatyki i spektakle typu “one click”, ich zalety i wady;
3. powtarzalność jako wiarygodność.

WEEKEND 4 DZIEŃ 2

29.06 | 10:00-13:00 | realizacja światła

1. na czym polega realizacja spektaklu, omówienie problemów i rozwiązań;
2. przygotowanie pracy przed spektaklem;
3. realizacja świateł do próby generalnej spektaklu.

29.06 | 15:00-18:00 | realizacja dźwięku

1. wyreżyserowanie świateł do dowolnego dramatu np. “Policji” Mrożka

Koszt

– oba bloki warsztatowe (światła i dźwięku – 48h) – 1500 zł przy płatności z góry,
– jeden blok warsztatowy (światła lub dźwięku – 24h) – 900 zł przy płatności z góry,
– pojedynczy warsztat (światła lub dźwięku – 6h) – 300 zł,
– pojedynczy warsztat (światła i dźwięku – 12h) – 500 zł.

Wszelkie pytania należy kierować na maila komunikacja@scenarobocza.pl

Miejsce: Studio Scena Robocza, ul. Wroniecka 6

 

O prowadzących warsztaty

Czarno biały porter mężczyzny siedzącego na krześle z nogami położonymi na stole.

Maciej Frycz – muzyk, kompozytor, producent muzyczny i realizator dźwięku z dwudziestoletnim stażem. Jako realizator współpracował z zespołami: Muchy, Pustki, Snowman, Kobiety i WaluśKraksaKryzys. Wyprodukował wiele płyt jazzowych, folkowych, awangardowych i rockowych, m. in. dla wytwórni MULTIKULTI, LADO ABC, KILOGRAM RECORDS. Tworzy muzykę do spektakli teatralnych i filmów współpracując z reżyserem Adamem Ziajskim. Muzyk i założyciel poznańskiego kolektywu muzycznego GOLDENBOYS.

Michał Kurasiński – ur. w 2001 roku w Szczecinie. Technik teatralny i estradowy specjalizujący się w oświetleniu. Kilkuletni technik przy festiwalach teatralnych, takich jak „Bramat” w Goleniowie, „Kontrapunkt” w Szczecinie. Na codzień współpracuje z Poznańską Sceną Roboczą, Stargardzkim Centrum kultury, Goleniowskim domem Kultury oraz Teatrem Kana. Wielokrotnie współprodukował wystawy ze szczecińską galerią sztuki „TRAFO” oraz niezależnymi artystami. Prywatnie muzyk, pisarz oraz entuzjasta elektroniki.

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające uśmiechniętego mężczyznę na rusztowaniu pomiędzy dwoma reflektorami.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Archiwum

Skip to content